Vårt internat

Genom att bo på folkhögskolans internat, får du möjlighet till en gemenskap även efter att skoldagen är slut. Internatet har 75 platser.

Internatet är en viktig del av folkhögskolan. När du bor här så kommer du att dela vardagssysslor med andra deltagare och kan delta i de aktiviteter som vår fritidsledare planerar och arrangerar tillsammans med er boende.

Under en termin sker flera olika saker på internatet, till exempel olika temakvällar, att vi samlas för att grilla, ordna brädspelskväll eller baka tillsammans i Gula villan som är en gemensam samlingsplats. När du bor på internatet har du tillgång till en danssal, replokal och volleybollplan.

Om du studerar på låtskrivarlinjen, musikallinjen eller Yellow Brick Academy har du även utanför skoltid tillgång till lokaler som är förknippade till din utbildning, exempelvis ljudstudior och ensemblerum.

Det skapas många fina relationer och minnen via gemenskapen på internatet.

Våra internat
Vi har 75 rum på våra internat, varav 24 st med egen dusch. Samtliga rum hyrs ut möblerade med säng, sängbord, skrivbord, skrivbordsstol, bokhylla, garderob, lampor och i de större rummen soffa.

Skolans internat Solsidan 1, Solsidan 2 och Utkiken ligger i anslutning till skolbyggnaden. Där finns även gemensamma utrymmen som sällskapsrum och kök, tvättstuga och bastu. De boende på internatet ansvarar själva för städning av sina egna rum samt städning och diskning i de gemensamma utrymmena. Samtliga rum har egen toalett med tvättställ.

I ansökan till skolan finns möjlighet att lämna önskemål om vilket rum du vill bo i. Vi försöker uppfylla allas önskemål i den mån det går. Rumsfördelningen sker löpande allt eftersom deltagare blir antagna.

Hyra

Hyran betalas varje månad i samband med CSN-utbetalning. Du som är under 20 år betalar din hyra sista bank/vardagen i månaden.

I hyran ingår frukost och lunch alla skoldagar samt trådlöst internet. Lovdagar och praktikperioder är redan avdragna från hyran.

Under flikarna för de olika internathusen hittar du aktuell hyres-information.

Via CSN kan deltagare under 20 år ansöka om inackorderingsbidrag. All information om bidrag och lån finns på www.csn.se

Försäkringar
De boende ska själva se över sin hemförsäkring. Som studerande är saker (lösöre) inte försäkrade genom skolan. Därför rekommenderar vi dig att se över vilka försäkringar du har.

In- och utflyttning

Innan terminen börjar skickar vi ett mejl med information om inflyttningen, vilken HT 2023 kommer att ske 15 och 16 augusti, kl. 9-15. Det är viktigt att du meddelar vilken dag och tid du vill flytta in till Ann Bendsen.

I samband med in- och utflyttning sker en gemensam besiktning av rummet med hyresgästen och en representant för skolan.

Utkiken

Utkiken ligger intill skolans huvudbyggnad. Här finns större rum med egen dusch och toalett. Gemensamt kök, sällskapsrum och tvättstuga.

Hyra för Utkiken rum med dusch 2023-24

Solsidan 1

På Solsidan 1 finns rum med antingen egen eller delad dusch, alla rum har egen toalett och handfat. Kök, sällskapsrum och tvättstuga är gemensamma.

Hyra för Solsidan 1 utan dusch 2023-24
Hyra för Solsidan 1 med dusch 2023-24

Solsidan 2

På Solsidan 2 finns korridorsrum. Korridorerna delar på kök, sällskapsrum, dusch och tvättstuga. Alla rum har egen toalett och handfat.

Hyra för Solsidan 2 korridorrum 2023-24

Mat på skolan

På Eslövs folkhögskola är vi stolta över att vårt kök, Restaurang Stures, lagar all mat från grunden. Här bakar vi allt bröd själva och erbjuder en salladsbuffé till varje måltid.

I köket arbetar tre kockar och ett köksbiträde. Varje vardagsmorgon dukar de fram frukost till alla internatdeltagare. Vissa av våra kurser startar också dagen med en frukost.

Luncherna har alltid ett vegetariskt alternativ och en dag i veckan serverar vi helvegetarisk mat. Den dag då lunchen är helvegetarisk ingår en efterrätt. Deltagare som inte bor på internatet kan köpa lunchkuponger, styckvis eller i häften för rabatterat pris.

Alla råvaror tas till vara, exempelvis så att överblivna grönsaker kan bli grunden till nästa dags buljong. De deltagare som bor på internatet erbjuds också matlåda till middagen när det blir rätter över.

Varje eftermiddag serverar vi frukt i matsalen och det finns kaffe för påfyllning under hela skoldagen.

Om du har en födoämnesallergi och behöver anpassad kost, kontakta köket. Kontaktuppgifter hittar du här på sidan.